Még épphogy lehullottak az első levelek a fákról, az e-kereskedelem már az év végi, karácsonyi hajtásra készül. Mivel ez az időszak továbbra is az online és offline kereskedelem egyik legnagyobb hajtóereje a közép-kelet-európai régióban, e-kereskedőként nem lehet félvállról venni ezt az eseményt.
Ha nemzetközi terjeszkedésben gondolkodsz webáruházaddal, akkor érdemes utánanézned annak, hogy a környező országokban hogyan alakul a karácsonyi szezon, hogy tudd, mire készülj ebben az időszakban.
Ha egyelőre inkább határokon belül maradnál, akkor is inspirációval szolgálhat számodra ez a cikk, hogy fejleszd webáruházad.
Az alábbiakban Ausztria, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, illetve Románia legfrissebb karácsonyi e-kereskedelmi adatait és trendjeit mutatjuk be.
A cikk az Everigo jóvoltából készült, mely magyar webáruház tulajdonosoknak nyújt támogatást külföldi növekedésben, személyre szabott szolgáltatásokkal.
Ausztria: Növekvő költés, fókuszban a minőség
Az osztrák vásárlók karácsonyi költése az egyik legmagasabb a régióban, különösen a prémium kategóriás termékeket tekintve.
Egy 2024 év végi felmérés alapján az osztrákok 386 eurót terveztek költeni az ajándékokra, ami 28 eurós növekedés a 2023-as 360 eurós átlaghoz képest.
„Tavaly az ajándékutalványok minden eddiginél nagyobb népszerűségnek örvendtek, és a készpénzes ajándékok iránti igény is tovább növekszik, hiszen ez megadja a választás szabadságát az ajándékozottaknak.”- mondta Will Rainer, az Osztrák Kiskereskedelmi Szövetség ügyvezető igazgatója.
Tavaly a gyerekeknek legtöbben játékokat és édességeket vettek, míg a felnőtteknek ruhákat, kozmetikumokat és könyveket választottak, hogy kedveskedjenek a szeretteiknek.
Ezeken felül van itt egy kis érdekesség is. Sokat beszélünk arról, hogy a Temu és más kínai vállalatok elveszik a vásárlóközönséget a hazai e-kereskedők elől. Ám az Osztrák Kiskereskedelmi Szövetség felmérése szerint tavaly Ausztriában a megkérdezettek csupán 6%-a mondta azt, hogy legalább 1 terméket vásárol ilyen oldalakról. Ezek alapján alig van olyan, aki szeretettjei karácsonyfája alá kétes minőségű, távol-keleti platformokról származó termékeket szeretne tenni. Ez pedig egy biztató jel azoknak, akik azon gondolkodnak, hogy webáruházat nyissanak Ausztriában.
Szlovákia: Árérzékeny vevők, de növekvő piac
Egy 2024-es szlovák felmérés alapján a lakosok nagy része 100-300 euró között tervezett ajándékokra költeni. Ezen belül a fiatalok (18-26 év között) 100 eurónál húzták meg a határt, míg a 300 eurós, vagy annál magasabb karácsonyi költések az olyan háztartásokra voltak jellemzők, akik több mint 2000 eurós havi jövedelemmel rendelkeztek.
A felmérés továbbá kimutatta, hogy a szlovákok 46 százaléka vásárol karácsonyi ajándékokat webshopokban, míg csak minden negyedik kedveli a hagyományos üzleteket.
A DPD közleménye szerint a fogyasztók jelentős része előre vásárol (november-december eleje), hogy elkerülje az árnövekedést, vagy a szállítási fennakadásokat. Azt is elmondták, hogy a szlovák online vásárlók számára az ár a legfontosabb tényező a vásárlási döntésnél, ugyanis a megkérdezettek 83%-a azt állítja, hogy mindig nagyon jó ajánlatokat keres, 69%-uk pedig nagy kedvezményekkel járó akciókat vár, hogy beszerezze a meglepetéseket.
Mit adnak ajándékba a szlovákok? A felmérés erre is választ adott:

- Ruházat (50%)
- Kozmetikumok (49%)
- Játékok (40%)
- Könyv (39%)
- Szórakoztatóelektronikai termékek (24%)
- Készpénz (23%)
- Ajándékutalványok, csomagok, sporteszközök, élmények (<20%)
- Ékszerek, órák (10%)
- Ételek (7%)
- Nyaralás (5%)
További érdekesség, hogy Szlovákiában 100 emberből 1 háziállatot kap karácsonyra, így az állateledelek és állatfelszereléseket értékesítő webshopoknak is érdemes lehet itt különleges karácsonyi ajánlatokkal készülniük.
Csehország: Stagnáló összeg az ajándékokra, mégis jóval több mint itthon
Egy 2023-as felmérés szerint az elmúlt években tapasztalt jelentős áremelkedés ellenére a csehek nem tervezik, hogy karácsonykor többet költenének, mint korábban. A csehek 24%-a 200 euró költéssel számol, míg 48 százalékuk 200 és 600 euró között tervez költeni. Ez a szám még így is jóval magasabb, mint a hazai ajándékokra szánt büdzsé, ami 2024-ben 100.000 Ft körül volt.
A megkérdezettek közül tízből nyolc ember azt mondta, hogy több karácsonyi ajándékot is ad szeretteinek:
- 49% kozmetikumokat
- 42% ruhákat és sporteszközöket
- 26% pedig könyveket
- 17% ajándékutalványt
- 5% drága ajándékokat(pl. ékszereket vagy órákat)
A csehek számára a beltéri dekoráció is kiemelt fontosságú, ugyanis a megkérdezettek 76%-a költ beltéri karácsonyi dekorációra, míg 42%-uk a kert dekorálására is jelentősebb összegeket fordít.
A csehek a karácsonyi időszakban is szeretnek jól enni, így átlagosan 100 eurót költenek élelmiszerre és 30-40 eurót alkoholos italokra, bár vannak, akik csak az utóbbiakra 120-130 eurót is elköltenek. A felmérés arra is rávilágít, hogy a háztartások 63%-a inkább megvásárolja a hagyományos cseh karácsonyi süteményeket, minthogy otthon süsse meg őket.
Lengyelország: Moderált költés az ajándékokra, de annál több az ünneplésre
Itt szintén egy 2024-es felmérést vettünk alapul, amiben azt mutatták ki, hogy a lengyelek 370 eurót terveztek költeni, ami 7,7%-kal több mint az előző évi 350 euró.
Az élelmiszerárak emelkedése ellenére a lengyelek továbbra is hűek maradnak a családi asztalnál töltött ünnepek hagyományához. 2024-ben az élelmiszerre fordított kiadások a karácsonyra szánt összes pénz több mint 40%-át tette ki, még akkor is ha ez több kiadást jelent, mint az előző évben.
Továbbá kiderült, hogy a lengyelek egyre többet költenek ajándékokra. 2024-ben az ajándékokra fordított kiadások a költségvetés több mint 43 százalékát tették ki. 2023-ban ez átlagosan 133 euró volt, míg 2024-re ez 160 euróra emelkedett.
Ugyanakkor egyértelmű, hogy egyre több lengyel a praktikusságra koncentrál. Növekszik az érdeklődés az ajándékkártyák és utalványok iránt, amelyekkel masszázs, éttermi vacsora vagy személyes fejlesztő tanfolyamok vehetők igénybe. Sokak számára egy ilyen ajándék garantálja, hogy a megajándékozott biztosan felhasználja azt.
Románia: Előre megtervezett ajándékvásárlás, változatlan költés az infláció ellenére
Egy 2023-as felmérés rávilágított, hogy a románok átlagos karácsonyi költése 140 és 300 euró körül alakul.
Egy frissebb, 2024-es felmérés azt is felszínre hozza, hogy a válaszadók 84%-a szerint a költségvetés hasonló vagy alacsonyabb, mint az azt megelőző évben, annak ellenére, hogy tízből nyolcuk észrevette, hogy az ajándékba szánt termékek ára akár 30%-kal is emelkedett az előző évhez képest.
A válaszadók körülbelül 79%-a azt mondta, hogy előre megtervezte karácsonyi ajándékvásárlását, és néhányan kihasználták a Black Friday kedvezményeket, hogy megvásárolják az ünnepi ajándékokat, ezzel enyhítve a decemberi költségvetésükre nehezedő pénzügyi nyomást.
A válaszadók körülbelül 42%-a 2-3 ajándékkal készült, míg 32%-uknak 4-5 ajándék szerepelt a bevásárlólistáján. A felmérés szerint a legkeresettebb termékek között szerepeltek:
- a divatcikkek (40,8%),
- a szépségápolási termékek (38,8%),
- a játékok (29,4%),
- az elektronikai cikkek (24,2%) és
- a lakberendezési és dekorációs cikkek (20,7%).
Hogyan terjeszkedhetünk külföldre?
Ha már ezt a cikket olvasgatod, akkor valószínűleg a Te fejedben is megfordult az, hogy külföldi webáruházat nyiss. Jó hírünk van, ugyanis több helyről is szerezhetsz ehhez információt, vagy kérhetsz szakértő segítséget!
- Gyere el 2026. február 25-én a Go Global Forumra, ami a 2026-os Ecommerce Expo előeseménye, ahol célzottan a nemzetközi kereskedelem témájával foglalkozunk.
- Olvass szakértői cikkeket a Shoprenter blogon, mint például ez is.
- Keresd fel az Everigo csapatát, akik a nemzetközi terjeszkedés hazai szakértői, és magyar webáruház tulajdonosoknak segítenek külföldi webáruházat nyitni. Kérj tőlük díjmentes konzultációt, ha tudni szeretnéd, hogy milyen lehetőségeid vannak ezen a területen és hogyan tudnak Téged ebben támogatni.
Szerző

Everigo.eu
Az Everigo.eu csapata a külföldi terjeszkedés szakértője. A nemzetközi kapcsolataiknak köszönhetően, a webáruházak valós kulturális és üzleti információkat, tapasztalatokat, és teljes körű szolgáltatást kaphatnak a külföldi piacon.