Barion Pixel

Díjnyertes termék született két úttörő márka összefogásából

matcha kombucha kollab ötlet

December 9-én, a Forbes Afterwork színpadán ünnepélyes díjátadó keretén belül jelentették be a „K&H: üzletet ide! az év kollaborációs ötlete” pályázat győzteseit. Az Ecommerce Expo különdíját a Steap és az M Matcha nyerte közös termékével: a matchás kombuchával. A díj nemcsak elismerés, hanem komoly lökés is: bruttó 3.000.000 Ft marketingtámogatás, 120.000 Ft értékű webáruház audit, és megjelenés a jubileumi Ecommerce Expo programjában.

Forbes K&H díjátadó

Az alábbi történet nemcsak egy sikeres kollabról szól, hanem kézikönyv is lehet minden e-kereskedőnek, aki együttműködésben gondolkodik.

Két szerelemprojekt találkozása 

A Steap és az M Matcha megalakulásának története nagyon hasonló. Mindkét márka egy erős személyes indíttatásból fakadt, amellyel ráadásul egy-egy külföldön már népszerű, de akkoriban hazánkban még ismeretlennek számító termékkör népszerűsítését tűzte ki zászlajára. 

Steap 

2022-ben alakult meg azzal a céllal, hogy a kombucha fogyasztási szokásokat hazánkban népszerűsítse egy egészségtudatos könnyed üdítőn keresztül. 

A ceremóniás teázás már akkor is közel állt hozzám, de nem volt erre egy útra kész megoldás még. Hiányzott a piacról egy olyan üdítő alternatíva, amiben nincs sok kalória és egészségtudatos. Három évvel ezelőtt ezt a problémát akartam megoldani a kombucha szódákkal – mesélte Pesti Richárd, a Steap megálmodója. 

A Steap ma már többízben gyártja a kombucha üdítőket, és egyre nagyobb a jelenlétük a HoReCa és retail szektorban.

M Matcha

A márka még a “matcha-trend” hazai betörése előtt alakult meg 2018-ban.

Második gyermekemmel voltam várandós, amikor egy egészségesebb kávé alternatívát kerestem. Akkoriban a matcha itthon még egy ismeretlen termékkategóriának számított, ezért azt a célt tűztem ki, hogy megismertessem a magyarokkal a magas minőségű, japán matcha teák jótékony hatásait – idézte fel az indulás történetét Szőke Adrienn, az M Matcha alapítója.

Hét évvel ezelőtt miniprojektként indult, akkor még csak egy termék volt elérhető és a saját nappalijukból szervezték a csomagok kiküldését. Ma már többféle terméket és kiegészítőt kínálnak, és az online értékesítés mellett több mint 300 kávézóban is elérhetőek a termékeik. 

matcha kombucha díjnyertes kollab termék

Termékfejlesztés kollaborációval

A kollab 2025 nyarán indult, de maga az ötlet, hogy kellene itthon is egy matchás kombucha ital, már 2 évvel előtte megszületett Pesti Richárd (Steap) fejében. 

Ismertem a hazai matcha brandeket, és elsők között szerepelt az M Matcha a magas minőség miatt, így nem is volt kérdés, hogy őket keresem meg először – emelte ki Richárd.

Amikor a Steap csapata megkeresett minket, gyorsan kiderült, hogy értékrendben és szemléletben is közös alapokon állunk. Az együttműködéseinknél fontos számunkra, hogy tudatosan válasszuk meg a partnerünket – nem a minél több kollaboráció a cél, hanem az, hogy a márkafilozófia és az alapelvek valódi összhangban legyenek. A Steap esetében ez természetesen adódott, így örömmel vágtunk bele a közös munkába– tette hozzá Adrienn.

A matchával ízesített kombuchás üdítőitalok gyártása és értékesítése a Steap-nél van, de a kollaboráció során a két márka szorosan együttműködött. Közösen brainstromingoltak, teszteltek és alkották meg a végső terméket, ami egy olyan termék lett, melyre mindkét márka külön-külön is büszke.

K&H kollab nyertesek steap m matcha

Szerencsésnek mondható, hogy az együttműködésük ötlete és a K&H által meghirdetett kollab pályázat egy időben találkozott. Így amellett, hogy megalkottak egy fantasztikus terméket, a pályázatnak köszönhetően még az extra elismerést és támogatást is kap a két márka. 

Közös értékek, közös célközönség

Mindkét márka ugyanazt a célközönséget szólítja meg – az egészségtudatos embereket, akik egy specialty kávézóban is hasonló termékkört választanak, így talán nem is kérdés, hogy van-e relevanciája egy ilyen kollaborációnak és hogy miért tud valóban sikeres lenni.

Emellett mindkét márka számára fontos a magas minőség, valamint az edukatív kommunikáció. A hasonló mentalitás, értékek és kommunikáció miatt tökéletes ötlet volt a két cég összefogása.

A matchás kombucha debütálása és jövőbeli tervek

A kollab során megalkotott termék pár héttel ezelőtt vált elérhetővé. A Steap jelenleg disztribútorokon keresztül juttatja el a kávézók és boltok polcaira a matchás kombucha sodát, ami egy lassabb átfutási folyamatot jelent, mint a digitális értékesítés. Ugyanakkor a kezdeti visszajelzések már most nagyon pozitívak, szeretik a fogyasztók ezt az innovatív terméket. 

kollab ötlet

Bár a konkrét értékesítés a Steap-nél van, mindkét márka aktívan részt vesz a kommunikációs kampányokban (hírlevelek, közös kollab posztok, stb.), ezzel támogatva a közös termék és a másik brand sikerét is. 

A gördülékeny együttműködés és az így megalkotott közös termék alapján mindkét márka nagyon elégedett, így tervben van, hogy jövőre is folytatják a kollaborációt, akár más termékekkel is. 

A kollaborációk szerepe

Nem ez volt az első kollabja egyik cégnek sem, ami talán önmagában is jól mutatja, hogy a mai kiélezett versenyhelyzetben milyen jelentős szerepe van annak, hogy másokkal összefogjunk. 

A Steap kiemelte, hogy náluk a social media kommunikációnak a legfőbb mozgatórugói a különféle kollabok, például pilates- vagy jóga stúdiókkal, adománygyűjtéssel, de korábban is volt már sikeres termékkollaborációjuk más márkákkal.

Az M Matcha életében eddig főként kommunikációs együttműködések valósultak meg. Partner kávézóinkkal rendszeresek a közös kampányok – például nyereményjátékok, workshopok vagy kerekasztal-beszélgetések. A mi kommunikációnkban kiemelt szerepe van annak, hogy a partnereinkkel kölcsönösen támogatjuk egymást: ez az együttműködéseink egyik fontos alappillére. Ezek az aktivitások mindig kiemelkedően jól működnek, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a márkánk aktív, élő közösséggé váljon mondta Adrienn.

Nem minden kollaboráció sikeres

Bár a matchás kombucha egy nagyon gördülékeny és sikeres kollabnak mondható, Adrienn kiemelte, hogy az M Matcha életében nem minden kollab végződött sikerrel.

Mindig hosszabb távú, értékalapú együttműködésekben gondolkodunk, ezért fontos számunkra, hogy a célok és az elvárások már az elején tisztán láthatók legyenek. Volt olyan, hogy elsőre úgy tűnt minden klappol, mégsem alakult ki a kellő összhang a közös munka során – ezekből sokat tanultunk, és minden esetben igyekszünk pozitívan, nyitottan lezárni a folyamatot. Előfordult olyan is, amikor már az egyeztetések elején látszott, hogy más irányba tartunk: emberileg nagyon jóban vagyunk, több lehetséges megoldást is megvizsgáltunk a kapcsolódásra, de végül el kellett engednünk az együttműködést – mesélte Adrienn.

Szerencsére ez a ritkább, általában a kollabok sikerességéről tudtak beszámolni, viszont ehhez fontos, hogy mindkét fél ugyanannyit tegyen bele, mert ha egyoldalú egy kollab, az könnyen félre tud csúszni. 

Legfőbb e-kereskedelmi kihívások

Bár mindkét cég évről-évre szépen fejlődik és látható sikereket érnek el, kíváncsiak voltunk, mik a legfőbb kihívásaik, amelyekkel jelenleg szembenéznek. 

M Matcha legfőbb kihívásai:

  • Termékbeszerzés: A folyamatosan növekvő kereslet mellett is ragaszkodnak a kiemelkedő minőségű, megbízható forrásból származó japán matchához — ennek biztosítása stratégiai fókuszt igényel.”
  • Konkurencia: A matcha nagyon trendi lett, ami magával hozta azt is, hogy nagyon felhígult a piac, ráadásul a versenytársak sok esetben lemásolják az M Matcha kommunikációját.
  • Kommunikáció: A növekvő trend ellenére továbbra is nagy a bizonytalanság a fogyasztókban, ezért megfelelően kell edukálni a vásárlókat arról, hogyan válasszanak megfelelő matchát.
  • Változó trendek: Gyorsan változnak a trendek, amelyekhez alkalmazkodni kell, újdonságokat kell bevezetni, ugyanakkor fontosnak tartják hogy hűek maradjanak az alapvető értékeikhez. 

A Steap legfőbb kihívásai:

  • Online értékesítés: Saját webshop hiányában jelenleg a B2C értékesítés nagyon korlátozott, de folyamatban van az új honlap és webshop fejlesztése. 
  • Híguló piac: A kombucha is egyre trendibbé kezd válni, így itt is érzékelhető a híguló piac jelensége. Emiatt sok a tévhit is, így az edukáció itt is egy sarkalatos pont.
  • Brand identitás: A márka az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, amely a kommunikációban és megjelenésben is meg fog mutatkozni, új termékcímkével és megújult weboldallal. Az arculat frissítése a jövő év elején válik láthatóvá.
  • Nemzetközi terjeszkedés: A nemzetközi terjeszkedés komoly kihívás, de már erős érdeklődést kaptak a szomszédos országokból és olyan nagy piacokról is, mint Németország vagy az Egyesült Királyság. A fő nehézséget a helyi szereplők és szabályok megismerése jelenti, amit célzott szakmai vásárokon keresztül magabiztosan hidalnak át.

Találkozz és beszélgess a nyertesekkel

Még többet hallhatsz a kollabokról, és a Steap x M Matcha történetéről február 26-án az Ecommerce Expo színpadán élőben. 

Zárszóként néhány gondolat a Steap és az M Matcha csapatától, hogy miért érdemes ellátogatni az Ecommerce Expo-ra: 

  • Valódi példákból és sztorikból tanulhatnak az emberek, legyen szó akár sikerekről, akár a hibákról. 
  • Értékes tapasztalatcsere zajlik, a jól működő best practice-eket lehet hazavinni innen.
  • Képbe kerülhetsz az aktuális trendekkel.
  • Az ecommerce egyes területei mély szakértelmet igényelnek, ugyanakkor nem kell neked mindenhez profi módon érteni – elegendő, ha megtalálod a megfelelő szakembereket ehhez. Erre pedig tökéletes hely az Ecommerce Expo. 
  • Akik még a webáruház indítás elején járnak, és szeretnék jól csinálni, azok megismerhetik, mire kell kiemelt figyelmet fordítaniuk. 
  • Az ecommerce piaca nagyon gyorsan változik, így ha valaki nem e-kereskedőként, hanem csak üzleti fókusszal érkezik, azok is megismerhetik a legaktuálisabb trendeket, marketing fogásokat. 

Legfrissebb cikkek

Ne hagyd ki az év legfontosabb e-kereskedelmi rendezvényét!

Az Ecommerce Expo-n mindenki jelen van, aki számít a hazai online kereskedelem világában!